"בעוד שבמקור כרוכות יחד חד-פעמיות והתמדת הקיום, הנה בשעתוק כרוכות עראיות ואפשרות ההישנות."              – וולטר בנימין, יצירת האמנות בעידן השעתוק הטכני.

אחותי היקרה ראתה לפני שבוע את הקליפ החדש של ניקי מינאז', 'Anaconda', ושאלה אותי האם הוא לא פורץ את גבולות הז'אנר של ההיפ-הופ, בגלל שהוא מסמפל בהרחבה, למעשה מפרק ומרכיב מחדש, את להיטו של Sir Mix-a-Lot העונה לשם 'Baby Got Back'.

ובכן, מדובר כאן בז'אנר (למרות שהיפ-הופ הוא יותר מז'אנר מוסיקלי, הוא מכלול תרבותי עצום, אבל אפשר לדון בו גם כז'אנר מוסיקלי) שמתחילת דרכו השתמש בסימפולים ובהשאלות מוסיקליות כאבני הבניין הבסיסיות ביותר שלו, ובטכניקות של חיתוך, העתקה והדבקה כדי להרכיב מהן שירים. ניקח לדוגמה את 'Rapper's Delight', השיר שהיה הראשון להעלות את ההיפ-הופ ואת הראפ כסגנון הגשה קולי לתודעה הציבורית הרחבה בארה"ב ובעולם (ע"פ ויקיפדיה):

החל מהשנייה ה-14 של הקליפ שכאן למעלה, כל המוסיקה שניתן לשמוע מגיעה למעשה מן השיר 'Good Times' של Chic, שיצא לאור ממש באותה שנה (1979). כדי לשמוע את תבנית הבס החוזרת לכל אורכו של 'Rappers' Delight' תיאלצו להעביר ל-03:12:

לפי ויקיפדיה, נייל רוג'רס, הגיטריסט של Chic, הגיע ב-1979 למסיבה בניו יורק והופתע לשמוע קטעים מ-'Good Times' בתוך שיר אחר. הוא בירר אצל הדיג'יי מי הוציא את התקליט הזה ומיהר לאיים בתביעה משפטית. האיום הוסר לאחר שהוא וחברו ל-Chic, ברנרד אדוארדס, קיבלו קרדיט משותף כיוצרים על 'Rappers' Delight'. מאז הסימפולים היו ונותרו רכיב מרכזי בהיפ-הופ, אולי אפילו הרכיב העיקרי, לצד הראפ (שהוא, כאמור, סגנון הגשה קולי), המגדיר את הסגנון. רבים מן הקטעים שסומפלו הגיעו משלל סגנונות המוסיקה השחורה של שנות ה-60 וה-70 עליהם גדלו אמני ההיפ-הופ. אך עבורנו, ילדי שנות ה-90 שאיתרע מזלם להתבגר בפרובינציה נידחת בפינה שכוחת-אל של המזרח התיכון, נותרו הקטעים המקוריים שסומפלו לרוב מתחת לרדאר המוסיקלי, שבאותן שנים זכה לכינוי המרנין MTV. כך, בעוד שרובנו מעולם לא שמעו את שמו של ביל ווית'רס, את המוסיקה שהוא הלחין והקליט במקור מכירים כולנו:

ובשבריר שנייה נזהה גם את ההעתק שבדמותו זכינו להכירה:

לפעמים הסימפול גולש מן המוסיקה גם למילים, ומילות השיר החדש גם הן מתייחסות לשיר המקורי עליו הוא מבוסס, כמו במקרה של 'Gangsta's Paradise' של Coolio:

שמבוסס על שירו של סטיבי וונדר 'Pastime Paradise'. במקרים כמו זה, אם מקשיבים טוב לפרטים הקטנים, ניתן לשמוע שחלק מן המוסיקה מסומפל וחלקים ממנה מוקלטים מחדש ומשחזרים את המקור, לעתים בשינוי של המילים או של אלמנטים אחרים:

וזוהי כמובן רשימה מאוד מאוד חלקית. פעמים רבות אמני היפ-הופ אפילו משתילים בשירים שלהם סימפולים קטנים משירים קודמים שלהם, ובכך יוצרים מעין שפה יצירתית פנימית שרק מעריצים אדוקים עשויים להצליח לעקוב אחריה. דוגמאות כאלה ניתן למצוא בשירי היפ-הופ מכוננים כמו 'Intergalactic' או 'It's Like That', אך כדי להתחקות אחר המקומות המדוייקים בהם מופיעים הסימפולים הללו תדרשו לעבודת מחקר יסודית, המתאפשרת בעזרתו של האתר הנהדר WhoSampled. יש אנשים שאוהבים לקטול את 'יצירת האמנות בעידן השעתוק הטכני' – אני, לעומת זאת, מתפעל כל פעם מחדש ממידת הרלבנטיות של הטקסט העתיק הזה (שבקרוב יחגוג יומולדת 80):

"מהיותה ניתנת לשעתוק טכני משתחררת יצירת האמנות, לראשונה בתולדות העולם, מהתקיימותה הטפילית בפולחן. יצירת האמנות המשועתקת הופכת להיות, יותר ויותר, יצירת אמנות שעתוקית שנועדת לכך מתחילת ברייתה. מן התצלום, לדוגמה, ניתן להכין העתקים לרוב: לבקש לדעת איזהו ההעתק האמיתי, אינו אלא משאלה חסרת שחר. ואולם, משעה שאי-אפשר להשתמש עוד באמת-המידה של האותנטיות לגבי מוצר האמנות, כל תפקודה של האמנות משתנה מעיקרו. חלף ביסוסה על הפולחן בא ביסוס של עשיה שונה: ביסוסה על הפוליטיקה."

– וולטר בנימין, יצירת האמנות בעידן השעתוק הטכני.


anaconda

לניקי מינאז' יש אמירה פוליטית: תחת גדול זה יפה. גם ל-Sir Mix-a-Lot היתה ב-1992 אמירה פוליטית פחות או יותר זהה. אז אחותי היקרה – השימוש של ניקי מינאז' בסימפולים ובהקלטות המשחזרות את השיר המקורי (כמו למשל השימוש בשיחת הנערות מתחילת הקליפ המקורי כמוטיב חוזר: "Oh my gosh – look at her butt") אינו פורץ את גבולות הז'אנר, אך הוא מאוד מתוחכם ומורכב מוסיקלית, משרת היטב את המסר והעמדה הפוליטית שלה, מפגין מודעות היסטורית בצורה שמכבדת מאוד את המקור והכי חשוב: נשמע מעולה. אז זיכרו היטב, חברים: זה שיצירת אמנות היא גם פופולרית (נגיד, ~150,000,000 צפיות ביוטיוב), לא הופך אותה לפחות אמנותית; בוודאי ובוודאי שכך ב"עידן השעתוק הטכני".

אודות arnavlavan

הגעתי. אין כלום. אני מכיר את המקום ולא ירמו אותי. בחושך אני אגיע הנה בלי מצפן בלי כוכב בלי מפה בלי שום דבר.

Come tell us what you think :-)

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s